zondag 20 december 2009

2de X pech, 1ste X sneeuw

Brrrrrrrrrrr,
voor de eerste keer kunnen we zeggen dat we niet warmer dan jullie zitten! hier in het andes-gebergte is het, buiten de middaguren, echt zo vreselijk koud! en wij hebben gene dikke winterjas hoor!
het volgende gaat ge gewoon niet geloven! onze bus die Cuzco uitreed vertrok savonds om 10 , we zouden smorgens in Puno aankomen waar we meteen een verbinding met de zelfde maatschapij zouden hebben tot in Coppacabanna, wat al Bolivie is. na 3 uur rijden, het is pikkedonker en ijskoud beslist er een vrachtwagen, 5 voertuigen voor ons, zijn lading over de weg te gooien, bij wijze van een nieuwe staking. en weeral, we staan muurvast, we kunnen geen kant meer op. dit kan toch niet waar zijn hè! WHAT THE HELL IS WRONG WHIT THIS COUNTRY!!!!!!! er zit niks anders op dan te wachten op zonlicht en we proberen ons zo warm mogelijk te houden. wat wel ongelofelijk was, de sterrenhemel, dit hadden we echt nog nooit gezien, nu ja, we hebben ook nog nooit in het midden van de nacht op een verlaten bergweg op 3500 m gezeten. toen om 6 uur de zon opkwam was het weer een hele volksverhuis, iedereen met zijn koffers naar de andere kant van de blokade waar we per chance een bus vonden die wou terug draaien. dit was geen bus van onze maatschappij waardoor we opnieuw moesten betalen, wat voor ons nogal een probleem was aangezien we gedropt zouden worden in Bolivie en dus 0,0 peruviaans geld meer hadden per chance ne hollander tegen het lijf gelopen die ons dat wel even wou betalen anders zaten we nu nog vast op die berg! aangekomen in Puno ( onze aansluitende bus was ondertussen ook al lang ribedebie) zijn we naar het kantoor gegaan van onze maatschappij om ons geld terug te vragen aangezien we andere onkosten hebben moeten maken om er te geraken. dit was natuurlijk niet vanzelfsprekend waardoor we er de politie hebben bijgehaald ( op aanraden van ne local) en bij dees mannen nog een paar uur hebben kunnen wachten en discuteren. uiteindelijk hebben we elk 10 solares terug gekregen, wat zo`n 3euro is,. maar het is het principe wat teld hè.
goed, dan eindelijk Bolivie in, we hebben onze portie Peru dubbel en dik gehad!
Coppacabanna is een klein dorp aan het meer Titticacca. vrij toeristisch, al is het maar voor de andere bolivianen. we merken meteen dat we hier in een heel arm land zijn want onze hotelkamer ( niet heel chiek natuurlijk maar toch met eigen badkamer) kost ons maar 4 euro en lang het meer kunnen we in kleine stalletjes forel gaan eten voor een eurootje. hier wouden we even bekomen van de voorbije week we hebben een dag rondgeslenterd, lokale lekkernijen op de markt geprobeerd ( een soort mega-popcorn voor geen geld) We zijn ook een dag met een boot naar een eilandje geweest waar we een prachtige trekking hebben gedaan tot aan een paar ruiines. hier passeerden we een paar van die audentieke dorpjes. oooh, wat hou ik van -naar houtvuur en geitenkeutels-riekende dorpjes! hier en daar zelf een plekje sneeuw. En het uitzicht dan vanop de bergen. waaaaauw!
Door de kou had ik wel niet door dat ik heel hard aan het verbranden was, wat ik me nu al 2 dagen aan`t beklagen ben. Deze morgen zijn we dan vertrokken uit Coppacabana, en zijn nu in La Paz, zo een verschrikkelijke grootstad maar wel the plase to be als ge ergens anders wilt geraken het voordeel aan zo grote steden is dat ge er veeeeel eten vind. zo hebben we net voor 1.5 euro een mega hamburger met frieten gegeten, beat that MC donalds! heel lang gaan we hier niet blijven, we gaan ons een gezelliger plekje uitzoeken voor de kerstdagen door te brengen. bij deze dus aan iedereen: vrolijk kerstfeest. geniet van de fijne momenten samen, het lekkere eten en de cadootjes, wij gaan gewoon nog een beetje van elkaar genieten! Feliz Navidat!!!!!